2010. június 16. 10:30.

www-fotosokvilaga-hu A KRESZ legújabb módosításai jelentős segítséget nyújthatnak a kerékpáros kultúra fejlődéséhez. A szakemberek a Belváros egyirányú utcáin a szembe irányt is engedélyeznék a kerékpárosok számára. A Fővárosi Önkormányzat olyan kis forgalomtechnikai változtatásokat tervez véghezvinni a Ferencvárosban, melyek a kerékpáros közlekedést segítenék.

A Fővárosi Önkormányzat tájékoztatása szerint a fővárosban jelenleg körülbelül 200 kilométernyi kerékpározásra kijelölt útvonal található, amibe a láthatóan jelölt és megépített kerékpárutak mellett a többnyire biztonságos kisforgalmú utakat, a kerékpárforgalom számára is engedélyezett buszsávokat, valamint gyalogutakat is beleszámolták. A január elsején életbe lépett KRESZ-módosítások, melyek az eddigi szabályokhoz képest sokkal megengedőbbek a biciklisekkel szemben, jelentős mértékben segíthetik a kerékpáros kultúra fejlődését. A jobbra tartás szabálya továbbra is érvényben van, de a kerékpárosoknak már nem kötelező szorosan az útpadka mellett haladniuk, egyirányú utcába az ellenkező irányból is behajthatnak, amennyiben ezt kerékpárosokra vonatkozó kiegészítő tábla – melyek folyamatosan kerülnek kihelyezésre – jelzi, valamint a piros jelzésnél a motorosokkal együtt lehetőségük van az előresorolásra. Az új szabályzat a kerékpáros nyom és a nyitott kerékpárút fogalmait is bevezette.

Bencze-Kovács Virág, a Magyar Kerékpáros Klub munkatársa elmondta, jelenleg nem a további kerékpárutak kiépítése a legfontosabb cél, sokkal inkább az egyirányú utcák ellenkező irányból történő megnyitása a kerékpárosok előtt, amihez biztosítani kell a megfelelő útszélességet. Csak ennek megvalósulásával lehet javítani a belvárosi kerékpáros közlekedést. Olyan jelentős hiányosságok is vannak a kerékpárutakkal kapcsolatban, mint a kiépítettség hiánya a pesti oldalon: a Duna mentén a csak a Parlamentig került megépítésre. További nehézséget okoz, hogy hiába van kiépített kerékpárút a budai oldalon az Árpád hídtól a Lágymányosi hídig, a Batthyányi tér és az Erzsébet híd közti szakaszon veszélyes a használata, mivel a kerékpárút egyben járdaként is funkcionál, amin a kerékpárral közlekedőknek osztozniuk kell a gyalogosokkal is.

Sinya, a híres és egyre népszerűbb Critical Mass mozgalom egyik főszervezője arról panaszkodott, hogy a hidak átjárhatósága is problémát jelent. Elmondta, hogy míg az Erzsébet hídon és a Petőfi hídon biciklivel könnyen lehet közlekedni, a Lánchíd és a Szabadság híd útteste életveszélyes a biciklisekre nézve, továbbá a Nagykörút kerékpárútjáról is le kell mondani a kerékpárt használóknak.

A Fővárosi Önkormányzat a Nagykörút közlekedési, városi szerepének és arculatának együttes átgondolásában látja csak a megfelelő megoldást a kerékpáros közlekedés segítésére. A nagyobb mérvű Budapest Szíve projekt keretében a Károly körúton, a József Attila utcában és a Roosevelt téren kerékpársávokat alakítanak ki. A IX. kerületben is terveznek kerékpársávokat, kerékpártámaszokat, valamint olyan, a kerékpározást segítő kisebb forgalomtechnikai változtatásokat, mint néhány egyirányú utcában a kétirányú kerékpározás lehetőségét, jelzőlámpás csomópontokban az előretolt kerékpáros felálló helyek létesítését, valamint a kerékpáros forgalom engedélyezését egyes buszsávokban. Ezek a terveik jelenleg még készítés alatt állnak, 2011-re várható megvalósulással.

A következő híreink is érdekelhetik:

Hozzászólás írása:

Comments are closed.

Ezt olvasta már?

[singlepic id=135 w=100 h=240 float=left]Az Áruház téren nagy volt a döbbenet, miután a szinte frissen ültetett virágágyásokból szőrén-szálán eltűntek az ...