Szeptember 30-tól nem lehet rágyújtani a Lökösháza – Budapest, és a Békéscsaba – Budapest útvonalon közlekedő úgynevezett RIC jelzésű vagonokban. A határozat augusztus 1-jén lépett életbe, és legkésőbb szeptember végére működnie is kell a dohányzásmentes kocsiknak.
A MÁV nem önszántából hozta a füstmentes közlekedés szabályozását, hanem fenti utasítás hatására. De miért kellett ennyi ideig várni minderre?
A nemzetközi szabályozás változása miatt lépett életbe az imént említett határozat. Az előírásoknak való megfelelést a Nemzetközi Vasúti Egyesülés minden tagjának, vagyis a MÁV-nak is meg kell valósítania. Összesen 196 egyesületi tagra vonatkozik a szabályzatváltozás. A módosítás pontosan azt tartalmazza, hogy a nemzetközi forgalom lebonyolítására alkalmas IC jelzésű kocsikban tilos a dohányzás.
A változás a Lökösházáról 4:55-kor, 6:52-kor, 16:43-kor és 18:50-kor induló és Budapestre érkező, a Keleti Pályaudvarról 12:13-kor, 14:13-kor, 16:13-kor, 20:13-kor induló és Lökösházára érkező; valamint a Békéscsabáról 15:18-kor induló és Budapestre érkező, illetve a Keleti Pályaudvarról 6:13-kor induló és Békéscsabára érkező személyszállító vonatokat érinti.
A váltás a fejlettebb országok szokásait követi. Németországban például csak és kizárólag nemdohányzó vagonok szállítják az utasokat. Mi több, egyes helyeken még a vonatra várva, a peronon is csak kijelölt helyen lehet cigizni. Magyarország mikor éri el ezt a színvonalat?