Mindenki hallotta már a címben szereplő két fogalmat, ennek ellenére sokan keverik a reklámszöveg és a PR jellegű cikkeket. Bár mindkettő olyan szöveg, amelynek célja a reklámozás, ezt mindkettő másképpen teszi meg.
A reklámokban adott egy termék vagy egy szolgáltatás, amelyet különféle módszerekkel próbálnak eladni, rá akarják bírni az embereket a vásárlásra. Egy reklámban mindig a termék van középpontban, és ezt a néző vagy vásárló tudja is. A reklám körítésén, „megfogó képességén” múlik, hogy mennyire tud hatni az emberekre.
Ez nemcsak a különböző reklámfilmekben vagy spotokban van így, hanem a nyomtatott sajtóban is. Sok termék vagy szolgáltatás leírásának középpontjában áll maga a reklámozni kívánt termék, amelynek előnyeit sorolják fel, és megpróbálják eladni az olvasóközönségnek.
A PR cikkek is tulajdonképpen reklámok, de a pszichológiája teljesen más ezeknek a szövegeknek. Míg egy reklámszöveg esetében a középpontban leplezetlenül áll egy termék vagy szolgáltatás, a PR cikknél az olvasó sokszor észre sem veszi, hogy valójában reklám. Az ilyen jellegű írások középpontjában nem feltétlenül áll a reklámozandó termék, inkább sokszínű, érdekes cikkek mögé bújtatja az árut. Ez a megoldás azért is lehet szimpatikusabb a hagyományos reklámnál, mert valójában semmit nem próbál rásózni az olvasóra, inkább csak szeretné felkelteni a kíváncsiságát, hogy egy linken keresztül további információkat tudjon megtudni arról a bizonyos áruról.
A PR jellegű szövegírást, mint szolgáltatást egyre többen veszik igénybe. Miért? Rendkívül fontos, hogy egy cég terméke vagy szolgáltatása minél több emberhez eljusson, ezt pedig különféle webes marketing praktikákon keresztül lehet megvalósítani. A PR jellegű cikkek érdekesek, figyelemfelkeltőek, a bennük elhelyezett reklám pedig nem tolakodó.