A karácsonyi vásárlási dömping előtt több mint 60 országban – köztük Magyarországon is – megtartják a „Ne vásárolj semmit” napot. November 25-én a környezetvédők és a civilszervezetek a túlfogyasztásra, valamint a rossz fogyasztási szokásokra hívják fel a figyelmet. Hazánkban a Tudatos Vásárlók Egyesülete buzdít mindenkit arra, hogy pénteken tartson vásárlási böjtöt, és kerülje el a boltokat.
A kanadai Ted Dave reklámszakemberként dolgozott, ám 1992-ben elege lett abból, hogy felesleges pénzköltésre ösztönzi az embereket és tiltakozni kezdett ellene. Innen ered a Buy nothing day, azaz a „Ne vásárolj semmit nap”, amit 1997 óta november negyedik péntekjén rendeznek meg, vagyis idén november 25-én lesz. Az akció vidám, ám kritikus tiltakozás a túlfogyasztás, az egyenlőtlen vagyonelosztás, és a reklám mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen.
A reklámok megerősítenek bennünket abban, hogy csak akkor leszünk boldogok és szépek, ha minél több tárgyat birtokolunk. A vásárlási mánia a magyar lakosság 5%-át érinti. Különösen a nők szenvednek ebben a betegségben, vagy ha még nem is váltak a vásárlás rabjaivá, veszélyesen közel állnak hozzá. A hazai fogyasztók 40%-a nem az eredeti vásárlási szándékának megfelelően pakol a kosarába, hanem a boltban hirtelen ötlettől vezérelve vásárol be. Ebben nagy szerepet játszanak az áruházak akciói és a marketingtrükkök is. A karácsony közeledtével pedig még inkább hajlamosak vagyunk a költekezésre.
Bolygónkat jelentősen túlterheljük. A megvásárolt termékek előállításának nyersanyag- és energiaigénye, a hatalmas szemétmennyiség, valamint az áruk szállítása során kibocsátott szennyező anyagok mára az ökológiai katasztrófa súlyosbodásának első számú okai.
Érdekességek:
- A magyar háztartások jövedelmük legalább 23%-át élelemre költik, aminek 25-30%-a végül a kukában végzi
- 2009-ben 2.500.000 tonna háztartási hulladék gyűlt össze Magyarországon
- Kellő odafigyeléssel háztartásonként átlagosan havi 40.000 forintot lehetne megspórolni
- A PET palackok mindössze 15%-a kerül a szelektív gyűjtési rendszerbe
- Évente 900.000 tonna csomagolási hulladék keletkezik
- 2010-ben a Mikulás és karácsony időszakában összesen 740 tonna édességet vásároltunk
- 2009 novemberében és decemberében 7,5 milliárd forint áruhitelt vettek fel honfitársaink