Az Európai Unió véget vet a marketingvarázslatoknak, így év végétől eltűnnek a kamu dumák a csokikról és a joghurtokról.
Kalcium az egészséges fogakért, egy pohár tej van egy tábla csokiban, probiotikus hatás – a reklámokból már jól ismerjük ezeket a kifejezéseket, melyekkel az élelmiszergyártók azt sugallják, hogy egészségesek a termékeik. A vásárlók pedig szeretnének egészségesen táplálkozni és szívesen vesznek olyan élelmiszereket, amikről azt hiszik, hogy jók.
A minél nagyobb haszon érdekében a rafinált gyártók olyan jól csengő, egészséget sugárzó kifejezésekkel reklámozzák termékeiket, amiktől a gyanútlan vevők sorra dobálják a bevásárlókosaraikba a különböző joghurtokat, gabonapelyheket és a többi finomságokat, pedig ha tudnák az igazságot, nem biztos, hogy megvennék őket.
Mindezt megelégelte az EU, utánajárt a reklámfogásoknak és a vizsgálódás után szigorú rendeletet hozott. A rendelet értelmében év végétől csak olyan egészségügyi jellemzőkkel kínálhatnak élelmiszer-ipari termékeket a gyártók, melyeknek valódisága kísérletekkel alá van támasztva. Európa-szerte 44.000 megállapítást találtak ki arra, hogy eladják a termékeiket, de ebből csak 222 állítást találtak helyénvalónak.
Az Európai Unió nem csak azt szabályozza, hogy milyen állítás írható az ételek és italok csomagolására, hanem azt is, hogy ehhez milyen feltételek szükségesek. Például nem elég kiírni, hogy a guargumi hozzájárul a koleszterinszint fenntartásához, azt is fel kell tüntetni, hogy ehhez napi tíz grammra van szükség.
Számos egészségesnek hirdetett élelmiszerről derítették ki, hogy közel sem olyan jó, mint hisszük. „Szeretnénk elérni, hogy leálljanak a cégek a hozzáadott vitaminokkal egészségesebbnek tűnő termékek kampányával. Ki ne emlékezne az egyik gyártó csokijára, aminek kalciumtartalmát úgy hirdették, hogy mindegyik táblában egy jó pohár tej van? Érdemes belegondolni, pár év múlva hogyan néz majd ki az a gyerek, aki napi két pohár tejet két tábla csokival pótol. Vagy ott van a sok vitamint és ásványi anyagot tartalmazó kakaópormárka, aminél csak azt nem közlik a jó szándékú szülőkkel, hogy a termék 80 százaléka cukor” – mondta Dr. Dömölki Lívia, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) élelmiszervegyésze.
Emellett a vizsgálatok kimutatták, hogy van olyan egészségesnek kikiáltott tejszelet, melynek energiatartalma egy szelet habostortáéval vetekszik, van olyan gyerekeknek szánt tejital, amelynek a cukortartalma a kóláéval megegyezik, valamint egy extra tej- és kalciumtartalmú csokiszeletről kiderült, hogy a kicsiknek egy tucatot kéne megenniük ahhoz, hogy a szükséges napi mennyiséget pótolják vele.
A december 14-én életbe lépő rendelet betartását több hatóság ellenőrzi Magyarországon, többek között a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.