Egy Facebookon terjedő megosztás szerint a rendőrök az elsősegélydobozos mizéria után most azokra a sofőrökre vadásznak, akik egyáltalán nem, vagy nem kellő időben indexelnek – írja a hír24.
Az elsősegélydoboz-láz után most az index megfelelő használatára szálltak rá az egyenruhások – legalábbis a közösségi portálon terjedő rémhír szerint.
„Figyelem! Az ORFK közlekedésrendészete országos utasítást adott ki a megyei, városi alosztályok részére az irányjelzők használatának fokozott ellenőrzésére. Általában “civil” autóból, esetenként messzebbről, videokamerával történik a szabálysértés rögzítése. A bírság 10.000 Ft és 10-60 napon belül postázásra kerül, az autó tulajdonosának a címére. Különösen figyelik a körforgalmakból való kihajtásnál az irányjelző használatát. De mozgó autóból és telepített kamerák felvételeit is elemzik. A KRESZ szerint az irányjelző használatának 2 másodperccel meg kell előzni az irányváltás, kanyarodás, sávváltás megkezdését. Küldjétek tovább! Ha lehet, minél levesebbet fizessünk ezért (is) ” – felhívás napok óta kering a Facebookon. A közösségi portálon már tízezrek osztották meg az információt és sokan mérgelődnek is miatta.
A rendőrség egyelőre nem erősítette meg, hogy valóban fokozottan vadásznak-e az indexet hanyagoló sofőrökre.
A hír24 mindenesetre egy szakembert is felkeresett a témával kapcsolatban. Pausz Ferenc szerint az irányjelző megfelelő használata tényleg nem tartozik a magyar sofőrök erősségei közé. Jellemző probléma, hogy a járművezetők nem, vagy csak az utolsó pillanatban indexelnek, különösen a körforgalmakban felejtenek el villantani.
A felhívásban mindenesetre téves az a megfogalmazás, hogy „a KRESZ szerint az irányjelző használatának 2 másodperccel meg kell előzni az irányváltás, kanyarodás, sávváltás megkezdését”. Szó sincs két másodpercről, a pontos meghatározás a „kellő időben”. Pausz Ferenc szerint bár nehéz megfogalmazni a kellő időben történő indexelést, mégis a következőképp lehetne definiálni: „Abban a fázisban kell megkezdenünk az irányjelzést, amikor a környezetünkben lévő közlekedők még időben reagálni tudnak erre a helyzetre, magatartásra.”