A kormány 2013. július 1-jétől be akarja vezetni Budapesten az új dugódíjat, valamint az e-útdíjat. A tervek szerint az előbbiből a BKV költségvetése lenne kipótolva, míg az utóbbi az úthálózat karbantartását fedezné.
A Széll Kálmán-terv 2.0 kimondja, hogy a BKV 2013-ban a jelenlegihez képest 10 milliárd forinttal kevesebb támogatást kap az államtól, a következő években pedig teljesen megszűnik a finanszírozása. A közlekedési vállalat a kieső összeget a “növekvő bevételtermelő képességéből” és a dugódíjból pótolhatja.
Ennek megfelelően dugódíjat a belvárost használó autósoknak kell majd fizetniük. A személyforgalmi behajtási díj infrastruktúrát EU-s támogatásból fogja kiépíteni a kormány, de egy “szűkített” rendszert még a teljes kiépítés előtt el akar indítani a főváros.
Jövő júliustól a dugódíjjal együtt az új, országos elektronikus útdíjfizetési rendszer is bevezetésre kerülne, vagyis a fuvarozóknak a megtett úttal arányosan kell fizetniük az úthasználatért. Ebből csaknem 150 milliárd forintos többletbevétele lehet az államnak. A tervezet szerint a 3,5 tonnánál nagyobb teherautóknak a sztrádákon és főutak lakott területen kívüli szakaszain kell majd úthasználat alapján fizetniük. A 3,5 tonnánál kisebb teherautók és a 3,5 tonnánál nagyobb autóbuszok egyelőre maradhatnak a régi, matricás rendszerben, de önkéntesen csatlakozhatnak az úthasználattal arányos fizetési módhoz is.
A díjakat egy uniós egyezmény, az Eurovignetta irányelv alapján számítják ki, és a díjszedéshez hazánk csatlakozik az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatáshoz (EETS). A díjak pontos mértékét nem tudni, de várhatóan minden évben kétszer (január 1-jén és július 1-jén) drágulni fognak. Az új rendszer bevételéből a kormány a magyar úthálózat működtetési, karbantartási és felújítási költségeit akarja fedezni.