2013-ban legalább 500 buszt selejtezne le a BKV, ami azt jelenti, hogy 2012 első felében legalább ugyanennyi új buszt kellene forgalomba állítania. Ha a közlekedési vállalat az új buszüzemeltetési modell keretei között nem írja ki a tendert a hatalmas buszmennyiség beszerzésére, akkor a járművek jelenlegi műszaki állapota miatt bármelyik pillanatban beállhat a teljes működésképtelenség.
A BKV december 16-ai igazgatósági ülésén tárgyalt dokumentumból – ami november végi keltezésű – kiderült, hogy a cég idén még 56 járművet akar leselejtezni és 2012 júliusáig további 302 darab buszt szükséges kivonni a forgalomból, mivel gazdaságosan már nem javíthatóak. A kieső állomány teljes egészét pótolni kellene.
Jövő év végéig további 222 járművet szeretnének leselejtezni, amivel párhuzamosan 123 busz vázjavítását is el kell végezni. Ezek mellett átmenetileg 20-50 darabos járműhiány is keletkezhet.
A selejtezésekkel a BKV jelenlegi 1.367 darabos buszállománya 1.065-re csökkenne. A mostani csúcsidőben 1.160 darab jármű szükséges.
A jelenlegi műszaki állapotok már a működőképesség legszélső határait feszegetik, így bármikor beállhat a teljes működésképtelenség – olvasható a dokumentumban. 2005 óta a BKV a szükséges nagyjavítások mindössze 16%-át végezte el, vagyis az 1.878 nagyjavításból 1.575 elmaradt. A közlekedési vállalatnál szolgálatot teljesítő buszok átlagéletkora 17,8 év, ami kétszer több az európai átlagnál. Mindehhez még hozzájön az is, hogy a budapesti közösségi közlekedést használók 40%-a busszal utazik.